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ISSN : 1738-1894(Print)
ISSN : 2288-5471(Online)
Journal of Nuclear Fuel Cycle and Waste Technology Vol.9 No.3 pp.161-167
DOI :

Heat Transfer Analysis around Transport Cask under Transport Hood

Dong-Gyu Lee1),Jae-Ho Park,In-Su Jung,Tae-Man Kim*,Jeong-Hyun Yoon*
Korea Nuclear Engineering & Service Corp. 341-4 Jangdae-dong, Yuseong-gu, Daejeon
*Korea Radioactive Waste Management Corporation, 1045 Deadeokdae-ro, Yuseong-gu Daejeon
1) Corresponding Author. E-mail: dglee@kones21.com

Abstract

In case that the maximum temperature of any surface readily accessible during transport of a spent nuclear fuel (SNF) transport cask exceeds 85°C in the absence of insolation under the ambient temperature of 38°C, personnel barriers or transport hood shall be used to prevent people from casual contact with the transport cask surface.
Usually the air temperature within the hood and the hood surface temperature are calculated and further utilized as boundary conditions(free stream temperature and external radiation temperature) for thermal evaluation under normal conditions of transport. In this study, these temperatures are derived using the analytical method based on the heat transfer mechanism around the transport cask under transport hood assuming the thermal equilibrium. By comparing the analytical solutions with the results from the detailed calculations with CFD-computer-code FLUENT 12.1 it is verified that the analytical method is still efficient tool to estimate the temperatures and these temperatures can be further used as boundary conditions for thermal evaluation under normal conditions of transport.

사용후핵연료 운반용기 덮개 내부 열전달 해석

이동규1),박제호,정인수,김태만*,윤정현*
(주)코네스코퍼레이션, 대전시 유성구 장대동 341-4
*한국방사성폐기물관리공단, 대전시 유성구 대덕대로 1045

초록

사용후핵연료 운반용기 표면온도가 85℃를 초과할 경우, 대인용 보호막(Personnel Barrier) 또는 운반용 덮개(Transport Hood)를 설치하여 운반 중 운반용기 표면에 사람이 직접 접근할 수 없도록 하여야 한다. 운반용 덮개가 설치된 경우, 열적 안전성 평가의 한 가지 경우인 정상조건 열해석 시, 외부환경 경계조건(환경온도 및 외부복사온도)으로 적용하기 위해서 운반용 덮개 내부 열 환경 조건(내부 공기온도 및 운반용 덮개 표면온도)을 계산해야 한다. 따라서 본 연구에서는 운반용 덮개 내부 공기온도 및 표면온도를 계산하기 위한 해석적 방법 및 열전달 특성에 대한 분석을 수행하였고 CFD 해석 결과와 비교를 통해 타당성을 검증하였다.

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